Despre PR in 2013

cat tshirtIn timp ce scriam postul despre PR Forum ma gandeam ca acest gen de eveniment ar trebui sa adreseze, in principiu, oameni aflati la inceput de drum. Cei cu experienta se cam stiu intre ei si discuta oricum cand vor, profesionistiii se adapteaza din mers la noutati, iar oamenii care sunt deja activi  in industrie ar trebui sa fie interesati de PR Forum la nivel de perfectionare si socializare. Pentru ca PR-ul nu se invata in scoala  ci in campul muncii, prin exercitiu constant  (pentru meseria asta trebuie sa ai, oricum, o inteligenta emotionala, niste bun simt si diplomatie, echilibru, intuitie, curiozitate si pofta de socializare native).

Si apoi mi-am dat seama ca am o imagine idealista asupra situatiei si in realitate acest eveniment este absolut indicat si necesar intregii industrii (si poate mai des decat o data pe an), mai ales in zona aplicata (motiv pentru care a aparut, probabil, si PR Academy, de altfel), pentru ca inca nu s-a inteles exact, nici de catre toti oamenii din industrie si automat nici de catre clienti, cine este si ce (poate) face  in ziua de azi un PR.

De exemplu, realitatea este ca (a fost dintotdeauna, dar in epoca tehnologiei este cu atat mai crunta):

1.        Bazele de date nu sunt un atu (sau singurul suficient) pentru un PR si nu trebuie pazite ca cea mai de pret comoara a acestuia. Daca eu iti dau maine pe mana o baza de date uriasa de contacte de calitate, nu vei face nimic cu ea. Pentru ca nu ii cunosti pe oamenii aceia personal, nu ai un istoric cu ei si probabil nici nu ai idee  cum sa ii abordezi (din moment ai avut nevoie sa iti dau eu baza de date si nu ai facut-o singur). PR inseamna in primul rand relatii interpersonale si prima dovada ca te pricepi la meseria asta este ca poti sa te adaptezi mereu la noi industrii (pe care nu le-ai abordat niciodata). Atunci cand o iei de la zero si iti construiesti propria retea de contacte, de oameni cheie carora le vei castiga increderea si simpatia, care te vor lua in considerare si te vor ajuta (nu il sti pe X dar ai numarul unei persoane care il stie pe X, nu ai auzit despre Y dar afli totul despre el si stii cum sa ajungi la el direct) te vei putea numi PR. In rest nu esti decat un executant care spameaza inbox-uri.

In nici o alta industrie in afara de PR (poate si sales), teoria celor 6 grade de separatie nu ar trebui mai bine inteleasa si utilizata, mai ales in epoca digitalizarii cand accesul la informatie si posibilitatea de conectare cu oameni noi sunt atat de la indemana.

Daca va felicitati ca ati angajat un om de PR cu o impresionanta baza de date pe care ati reusit sa il „furati” concurentei, si nu ii verificati inainte o serie de alte aptitudini relevante pentru meseria asta, aveti o problema grava. Omul acela s-ar putea sa nu livreze valoarea de care aveti nevoie.

2. Prima abordare de catre omul de PR a unui blogger, jurnalist, posibil colaborator, inca schioapata. Regula de baza in comunicare este sa stii sa iti deschizi usi. Adica, in momentul de fata, daca mi-ai gasit adresa de email si vrei sa ma inviti undeva sau sa imi ceri ceva si nu ne cunoastem, imi spui frumos cine si de unde esti si ce vrei si de ce de la mine. Am o lista incredibila de prime abordari gresite de la oameni din agentii mari din Romania. In fata mea descalifica in primul rand brand-urile pe care le reprezinta. Sa va mai spun de mail-urile trimise cu toata lumea in CC sau cele oficiale si generaliste primite de la un om de care nu am auzit in viata mea dar ma anunta ca in ziua X la ora Y trebuie sa fiu acolo!?

Desi in epoca tehnologiei, invitatiile facute cu o zi inainte de eveniment continua sa apara. Da, sunt conectata non –stop la Internet si viata mea se deruleaza pe fwd, dar  nimic altceva nu s-a schimbat. Invitatiile acestea sunt gresite din atat de multe motive incat mi-e si teama sa le scriu. Dar pe scurt, daca nu imi dai un motiv bun pentru care ma inviti pe ultima suta de metri, iata ce imi trece mie rapid prin cap: 1. doar ce ai ramas fara confirmari, ai intrat in panica si apelezi la rezerve. 2. ai uitat sau nu stiai de mine dar uite ca m-ai descoperit. 3. habar nu ai cand se trimit invitatiile la un eveniment. 4. chiar daca as vrea sa vin agenda mea e deja plina de confirmarile facute cu o saptamana inainte (daca nu e vizita lui Dzeu pe Pamanat sunt slabe sansele sa le stric planurile celor care si-au facut treaba in timp util).

Nu reinventez apa calda si sapunul. Sunt lucruri de baza si de bun simt din seria celor 7 ani de acasa, pe care in continuare nu le gasesc la multi. Prea multi.

3.Tehnologia inca nu e inteleasa de oamenii de PR ca un atu si un ajutor important in munca lor. De fapt nu e inteleasa. De la banalele mail-uri trimise catre jurnalisti direct din Outlook si fara utilizarea unui program de Direct Mailling care le-ar monitoriza eficienta unei asemenea actiuni si le-ar putea oferi o multime de detalii interesante pentru imbunatatirea tacticii, pana la banala intelegere a modalitatilor prin care Internetul iti permite sa adresezi direct nise pentru a genera lead-uri de calitate.

PR-ul din ziua de azi inca nu stie cum functioneaza un motor de cautare, care e valoarea adevarata a continutului pe Internet (SEO), cum se poate folosi de AdWords si F Ads ca sa isi atinga obiectivele si multe alte detalii tehnice care par rachete spatiale pentru unii sau marmelada pe paine pentru altii dar nu le vad utilizate nici la 10% din potential de covarsitoare majoritate.

4. PR –ul nu vinde! Cel putin nu direct. Si astfel nu il puteti face responsabil de cifra de afaceri si automat nici de ROI.  Dar, da, PR-ul din ziua de azi trebui sa livreze indicatori mai departe de numar de aparitii in presa. Tehnologia permite omului de PR din zilele noastre sa monitorizeze, masoare, evalueze si optimizeze in timp real atat de multi parametrii care (bine pusi cap la cap si ganditi de la inceput) pot duce, eventual, si la calcularea unui ROI.

5. PR-ul nu mai inseamna doar comunicate de presa si mape de presa dar nici doar conturi de Facebook si Twitter.  Una din tacticile des intalnite la omenii de PR care actioneaza online este utilizarea fara obiective clare a tuturor retelelor sociale si tool-urilor puse la dispozitie de acestea. Cel mai comic moment sunt evenimentele pe Facebook cu mii de confirmati care offline nu beneficiaza decat de prezenta a doi oameni. Uimire generala! Va explic in privat fenomenul logic din spatele psihologiei retelelor sociale daca vreti. Sa fi clar: PR-ul dus online nu inseamna doar Facebook si Twitter. Da, online-ul duce PR-ul in zona de marketing. Cumva, online avem oameni de marccom nu de PR sau Marketing, dar este in continuare o zona unde PR-ul clasic poate sa se dezvolte si sa scoata bani, respectand regulile de baza adaptate la noile tehnologii. Clientii, in schimb, continua sa priveasca PR-ul ca pe ceva exclusiv offline, alegand sa lase in mainile unor oameni strict tehnici si fara alte veleitati de comunicare, zona digitala.

6. Inca exista oameni e PR care nu privesc in context, care nu folosesc strategii si care nu fac research. Nu se poate, daca vrei ceva de la mine, sa nu dai un search pe Google inainte. Nu se poate sa te apuci sa faci planul de comunicare al unui client fara sa faci un audit online ca sa intelegi care este statusul. Nu se poate sa nu monitorizezi, masori si analizezi fiecare actiune pe care o faci. Nu in era in care puterea sta in mana consumatorului sau potentialului consumator iar el foloseste acest mediu digital pentru a se manifesta liber si nestingherit.

Va garantez (din experienta proprie) ca astfel de lucruri (basics!) nu se invata din carti sau la conferinte sau la scoala, ci muncind zi de zi si invatand din greseli (stiind sa primesti si sa filtrezi feedback-ul) si constientizand ce si de ce gresesti, cumuland rezultate, masurand si analizand, invatand din greseli. Ceea ce poate face cu adevarat pentru acesti oameni un eveniment de genul PR Forum este sa le ridice intrebari asupra unora din metodele pe care le utilizeaza si poate, sa le ofere solutii sau alternative. If they get the hint;)

Be Sociable, Share!

    Tags: , ,

    4 comments

    1. se citește frustrarea ta în articolul ăsta, pe care și eu ți-o împărtășesc. Subiectul poate să se întindă pe zeci de pagini internautice cu exemple de lipsă de bun simț și amatorism din partea unor brand-uri notorii. It blows my mind! Cum poți să lași imaginea brand-ului tău pe mâna amatorilor de la scara blocului ca să faci o economie de buget? “patronii” încă nu realizează ce impact are online-ul, iar când vor realiza, alții le-ar fi luat-o cu muuult înainte.

    2. Hai sa nu ii spunem frustrare :) M-as bucura insa sa gasesc doar oameni foarte bine pregatiti pentru ca abia atunci putem vorbi de competitivitate si evolutie

    3. […] bine Andreea ce scrie aici, iar un articol care sa reamineasca de best practices venit chiar din interiorul industriei de PR […]

    4. […] şi nenorocitul de client (glumesc, e cel mai tare job din viata mea ). Iar dacă vorbim despre cum va evolua industria de PR, aş vrea să reiau câteva idei care ar putea ajuta agenţiile, clienţii şi bloggerii să […]

    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>